۳۰ دی ۱۳۹۸ | Jan 20, 2020
 
به شبکه جهانی جام جم خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

  • آموزش جغرافیا در مدارس ایرانی خارج از کشور
  • رسول شریفی نجف‌ آبادی   ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
     فایلهای مرتبط
  • در طی سالیان گذشته بسیاری از ایرانی ها به انگیزه های گوناگونی مانند کار، تجارت، سیر و سیاحت و ... به سرزمین های دور و نزدیک سفر کرده اند که در این میان، برخی رحل اقامت افکنده و ماندگار شده اند. این مهاجران ایرانی تبار همواره علاقه مند به حفظ زبان و فرهنگ خود بوده و اشتیاق به ادامه ارتباط و پیوند با سرزمین مادری خویش داشته اند. به دلیل همین احساس نیاز، وزارت آموزش و پرورش ۱۲۷ مدرسه در ۸۱ کشور جهان ایجاد کرده است. از آنجا که برنامه ریزی و هدایت این مدارس به طور متمرکز از داخل کشور ایران انجام می گیرد، سبب می شود که عموماً همان نگرش ها، دیدگاه ها و دستورالعمل های مطرح در مورد امور آموزشی داخل کشور به خارج از کشور نیز تسری یابد. این، در حالی است که مؤلفه های مختلف آموزشی داخل و خارج کشور یکسان نیست. در این مقاله با بررسی های میدانی و روش های توصیفی و تحلیلی به صورت موردی با مقایسه وضعیت آموزش جغرافیا در مدارس داخل کشور با مدارس ایرانی مستقر در کشور امارات، به این نتیجه رسیده ایم که باید اصل کلی بر جذب حداکثری دانش آموزان خارج از کشور به مدارس ایرانی قرار گرفته و با تعدیل مقررات آموزش و اعطای آزادی عمل بیشتر به مسئولان محلی، فرصت گران بهای حضور دانش آموزان در این مدارس، صرف تقویت هویت ایرانی در عمق وجود آنها شود. برای مثال در تدریس جغرافیا با استفاده از روش های تدریس فعال و فیلم ها و تصاویر جغرافیایی، ذهن دانش آموزان باید به طور مؤثرتر با طبیعت و فرهنگ اصیل ایران مأنوس و کلاس های جذاب تر ایجاد شود. همچنین در برگزاری امتحانات نیز به جای نمره گرایی و تأکید بر محفوظات و سطوح پایین شناختی، بر سطوح بالاتر حیطه های مهارتی و نگرشی مانند ایران دوستی و تعمیق عناصر ملی، فرهنگی و دینی در اندیشه و باور دانش آموزان تأکید به عمل آید.

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

کلیه حقوق متعلق به شبکه جهانی جام جم می‌باشد.